Ieškote istorinių žemėlapių kitai kelionei? Nuo priešistorinių laikų domėtis pasauliu ir juo žavėtis yra žmogaus prigimties dalis. Urvuose matomi piešiniai, ženklai ant artefaktų ir kaulų, kurie kadaise buvo laikomi tik meniniais atvaizdais, buvo kelių, upelių, medžioklės plotų ir net žvaigždžių žemėlapiai. Tai atskleidė naujausi tyrimai.
Seniausias kada nors užfiksuotas maršrutas, kuris iki šių dienų yra tvirtai įrodytas, yra 9 pėdų aukščio sieninė tapyba. Tai 1963 m. aptiktas miesto planas, kuriame pavaizduotas ugnikalnis ir pastatai. Jis datuojamas 6100-6300 m. pr. m. e. ir rastas Anatolijoje.
Taip pat žinomi ankstyvieji senųjų egiptiečių žemėlapiai ir maršrutų atvaizdai ant papiruso. Tačiau dėl trumpo tokio paviršiaus gyvavimo laiko šių žemėlapių įrodymų iki mūsų dienų išliko nedaug.
Žemėlapiai taip pat dažnai tampa populiaresni nei juos sukūrę žmonės. Dauguma kartografų išgarsėjo dėl savo indėlio į kartografijos mokslą ir meną tik tada, kai sukūrė šedevrą.
Tuo tarpu tie, kurie jau buvo išgarsėję, toliau kūrė ne mažiau garsius darbus žinomiems to meto tyrinėtojams, didikams ir karališkosios šeimos nariams. O kai kurie sukūrė vieną garsų žemėlapį ir visiems laikams išnyko iš istorijos.
Nors anų laikų kartografai nevartojo frazės „vietos žvalgyba”, jie jau puikiai suvokė savo žemėlapių paskirtį. Dažniausiai ši paskirtis būdavo tiesioginė – parodyti nežinomo miesto matmenis. Taip pat pasitaikydavo atvejų, kai jis būdavo toks prieštaringas, kaip rasinio smurto atskleidimas.
Per daugelį metų įvairūs istoriniai žemėlapiai atliko svarbų vaidmenį istorijoje. Toliau chronologine tvarka išvardyti kai kurie žymūs istoriniai įvykiai žemėlapių kūrimo srityje kartu su seniausiais pasaulio žemėlapiais. Šie žemėlapiai rodo, kad visos žemėlapio estetikos ir perspektyvinių duomenų naujovės labai prisidėjo prie sudėtingos vietos nustatymo informacijos raidos amžių bėgyje.
Turinys:
1502 m. Leonardo da Vinčio „Imolos miesto planas”
1499 m. Romos generolas Čezarė Bordžija užkariavo šiaurės Italijos miestą Imolą. Tuomet ši vieta buvo atsakinga už nepažįstamos teritorijos apsaugą. Būtent tai paskatino Bordžiją užsakyti Leonardui da Vinčiui sukurti vietovės žemėlapį.
Visai netikėta, kad Da Vinčis sukūrė kažką, kas atrodo šiek tiek pažįstama, nes naudojo panašią paukščio skrydžio perspektyvą kaip šiuolaikiniai „Google” žemėlapiai, vadinami ichnografija. Tačiau šis metodas nebuvo nei lengvas, nei akivaizdus.
Iki da Vinčio laikų kartografai dažniausiai naudojo vadinamąją įstrižą perspektyvą, kuri rodė skirtingus miesto aukščius. Tačiau da Vinčis sugebėjo teisingai suprasti, kad plokščioji perspektyva daug geriau atitiktų Bordžijos norus.
Kadangi tuo metu nebuvo aerofotonuotraukų, da Vinčiui neliko nieko kito, kaip tik pasikliauti kruopščiais kiekvieno žemės sklypo ir statybų kelio matavimais. Nors dėl estetinių tikslų jis kai kurias vietoves šiek tiek iškraipė, da Vinčio žemėlapis yra gana tikslus Imolos miesto atvaizdas, todėl jis yra seniausias išlikęs ichnografijos dokumentas.
1851 m. Matthew Fontaine Maury „Banginių diagrama”
Prieš išrandant žibalą, dažniausiai šviesai gaminti buvo naudojamas banginių aliejus. Vos viena banginių medžioklės ekspedicija lengvai atnešdavo milijonus dolerių pelno. Deja, tai taip pat reiškė galimą vienų iš protingiausių pasaulyje jūrų žinduolių išnaikinimą.
Kalbant apie žvalgybinę informaciją apie vietovę, Maury sudarytas žemėlapis yra labai svarbus istoriniams žemėlapiams dėl dviejų pagrindinių priežasčių. Pirmoji – tai geras ankstyvas metodo, šiandien vadinamo sutelktiniu naudojimu, pavyzdys.
Morisas sukūrė specialius žurnalus, skirtus vandens temperatūrai ir vėjo srovėms stebėti, ir išdalijo juos banginių medžiotojams. Banginių medžiotojai mainais už įrašų vedimą gaudavo banginių žemėlapį. Vienas jūreivis jį pavadino brangakmeniu, kuris turėjo didelę paklausą tarp besidominčių banginių medžiokle.
Antroji Morio žemėlapio svarbos priežastis buvo ta, kad jame buvo įdiegta nauja vietos nustatymo žvalgybos forma. Jame buvo pateikti ne tik duomenys apie fiksuotus taškus, bet ir kai kas sudėtingesnio ir dar vertingesnio. Tai buvo vietovių, kuriose didesnė tikimybė, kad jūrininkams pavyks pasiekti sėkmę, prognozė.
1594 m. Petrus Plancius „Molukų salos”
XVI a. pabaigoje Portugalija jau buvo pasaulinė jūrinė galybė.th . Šalis turėjo prekybos centrų beveik visuose žemynuose, išskyrus Australiją. Turint tokį valdantį laivyną, reikėjo ne mažiau sudėtingų žemėlapių.
Daugiau nei dviem dešimtmečiais anksčiau nei Plancijus paskelbė savo darbą „Molukų salos”, Gerardas Merkatorius išsprendė Žemės sferinės formos atvaizdavimo plokščiame paviršiuje problemą. Tačiau daugumai kartografų šis metodas reikalavo pernelyg sudėtingų skaičiavimų. Dėl šios priežasties jis nebuvo plačiai naudojamas.
Plancijaus sukurtas žemėlapis parodė, kad jis suprato ne tik matematiką, bet net ir psichologiją, kaip parduoti visiškai naują perspektyvą.
Naudodamas sodrias spalvas, kad tuščius plotus užpildytų nuostabiais piešiniais, ir primindamas jūreiviams apie jų komercinius siekius egzotiškų prieskonių iliustracijomis, Plancijus garantavo, kad iš daugumos tuo metu buvusių istorinių žemėlapių būtent jo kūrinys tapo etalonu.
1971 m. Williamo Bunge’o knyga „Kai Pointes-Downtown bėgiais važiuojantys keleiviai partrenkia juodaodžius vaikus”
Viljamo Bungės sukurtas žemėlapis yra tragiška ir provokuojanti pirmųjų keturių istorinių žemėlapių kulminacija. Jame naudojama paukščio skrydžio perspektyva, kad būtų pateiktas holistinis konkrečios pasirinktos teritorijos vaizdas. Jame atskleidžiami Detroito keleivių navigacijos modeliai ir maršrutai, remiamasi informacija, gauta iš įvairių šaltinių, įskaitant policijos ataskaitas ir gyventojų laikraščius. Tačiau šiame Bunge’o žemėlapyje pridedamas netiesioginis argumentas, kuris neapsiriboja pavaizduotais duomenimis.